عصب کِشی

معمولا افراد حتی برای یکبار هم که شده، درد طاقت فرسای دندان را تجربه کرده‌اند. دردهای مربوط به دندان دلایل متعددی دارد که از جمله این موارد پوسیدگی دندان است، در این گونه مواقع افراد باید برای درمان ریشه (عصب‌کشی) به دکتر دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه نمایند.

برای عصب‌کشی دندان، دندانپزشک با استفاده از ماده بی‌حس کننده، دندان را بی‌حس میکند و سپس پوسیدگی‌های روی دندان مورد نظر را بر می‌دارد و در صورت نزدیک بودن بافت پوسیده به عصب دندان (پالپ) فرآیند عصب‌کشی را آغاز می‌کند که در آن بافت های ملتهب و عفونت‌های پالپ را به طور کامل از دندان تخلیه می‌کند. در نهایت پس از پاکسازی کامل بافت‌ها و خشک کردن داخل کانال‌ها فضای خالی ایجاد شده را با موادی موسوم به گوتاپرکا جایگزین می کند.

در نهایت دندانپزشک برای اطمینان پیدا کردن از تخلیه کامل و پر شدن فضاهای خالی، از دندان عکس برداری می کند. در آخر با استفاده از مواد پرکردگی دندان روی دندان را پر می‌کند و یا ساخت روکش را آغاز می‌کند که مانند دندان‌های دیگر طبیعی و یکدست شود .

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

فرآیند عصب کشی دندان به طور معمول در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. دندانپزشک شما دندانی را که دردناک است معاینه کرده و از اشعه ( ( X ) برای تأیید تشخیص خود استفاده می‌کند؛ حال اگر شما نیازمند انجام عصب کشی دندان و روت کانال باشید، این پروسه را برای شما انجام می‌دهد.

این پروسه شامل چند مرحله اساسی است که در ادامه، به ترتیب با هر کدام از مراحل عصب کشی دندان بیشتر آشنا خواهید شد:

مرحله اول عصب کشی دندان، بی‌حسی

در اولین مرحله از عصب کشی، دندانپزشک برای اینکه شما در حین کار دردی را احساس نکنید، مقدار کمی از داروهای بی حس کننده را روی لثه شما در نزدیکی دندان آسیب دیده تزریق می‌کند. پس از عملی شدن این کار، لثه ها به شیوه موضعی بی‌حس می‌شوند. اگر عفونت و پوسیدگی دندان ها زیاد باشد، ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بی حس شدن دندان داشته باشید.

لازم به ذکر است که دندانپزشک هنگام معاینه اولیه، برای کاهش عفونت، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌کند و عصب کشی دندان را 10 تا 15 روز بعد شروع می‌کند.

مرحله دوم عصب کشی، برداشتن پالپ دندان

وقتی دندان شما بی حس می‌شود، متخصص یا دندانپزشک عمومی در قسمت بالای دندان یا همان عاج دندان، شکاف کوچکی ایجاد می‌کند تا پالپ دندان را ببیند.

هنگامی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در معرض دید قرار گیرد، متخصص با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای به نام فایل دندانپزشکی (files)، آن را به دقت برمی‌دارد تا به کانال عصبی دندان برسد، بعد از آن عصب دندان را با دقت زیاد خارج می‌کند.

مرحله تمیز کردن و تزریق آنتی بیوتیک ها

مرحله سوم عصب کشی دندان، به این صورت است که پس از برداشتن مغز و پالپ دندان، دندانپزشک کانال باز شده را با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده تا عفونت ایجاد شده را سرکوب کند و مانع از تشدید و عود مجدد آن شود.

پس از تمیز کردن و ضد عفونی شدن کانال ها، متخصص دندان را با خمیر سیلر و ماده ای لاستیک مانند به نام گوتاپرکا پر می‌کند. دندانپزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی را برای مدیریت و اطمینان از سرکوب عفونت برای شما تجویز کند.

مرحله پر کردن در عصب کشی

در مرحله آخر عصب کشی دندان، دندانپزشک با پر کردن شکاف کوچکی که در قسمت بالای دندان در همان ابتدای عصب کشی ایجاد کرده بود بصورت موقتی آن را مهر و موم می‌کند. آن ها به کمک سیلانت سوراخ ها و درز ها را مسدود میکنند تا کانال از آسیب ناشی از بزاق در امان بماند. بعد از گذشت مدتی از عصب کشی، از آنجایی که دندان دیگر مثل قبل مقاوم و محکم نیست، لازم است که برای حفظ آن از روکش دندان استفاده کنید.

بهترین زمان برای عصب‌کشی دندان

پوسیدگی دندان در سنین متفاوت و درجات مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد، اگر پوسیدگی روی مینا و عاج دندان اتفاق بیفتد، ممکن است فرد دردی را احساس نکند . در صورتی که این پوسیدگی به بافت های عصبی (پالپ) نرسیده باشد، دندانپزشک می‌تواند با ترمیم کردن دندان توسط کامپوزیت یا آمارگام کار را تمام کند اما اگر فرد در زمان مناسب برای درمان پوسیدگی دندان خود به دندانپزشک مراجعه نکند، این پوسیدگی گسترش یافته و عفونت وارد بافت نرم مرکز دندان که به آن پالپ می گویند، می‌شود. بعد از این که عفونت به پالپ دندان رسید، ممکن است در این زمان شما درد زیادی را احساس کنید. وجود یا عدم وجود درد ارتباط مستقیمی با شدت پوسیدگی ندارد و ممکن است یک پوسیدگی به عصب رسیده باشد و فرد دردی را احساس نکند. هنگامی که عفونت به عصب دندان برسد بیمار علاوه بر پر کردن و ترمیم دندان‌های خود، به عصب کشی دندان و درمان ریشه نیز نیاز پیدا می‌کند.

ماندگاری دندان های عصب‌کشی شده

خیلی از بیماران، بعد از این که دندانشان را عصب‌کشی می کنند این سوال برایشان پیش می آید که ممکن است همان دندان دوباره دچار پوسیدگی و عفونت شود؟ نکته مهم در رابطه با دندان های عصب‌کشی شده این است که اگر بهداشت دهان و دندانتان را به خوبی رعایت کنید، دندان هایتان می توانید تا سالیان متمادی عمر داشته باشند.

بهتر است هنگام درمان ریشه و بین جلسات دندان، با آن غذا نجوید زیرا احتمال دارد موجب شکستگی دیوار دندان و یا عفونت دندان شود.

ممکن است بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان، به مدت چند روز دندان پرشده درد بگیرد که این درد کاملا طبیعی و به دلیل حساسیت های دندان است. این درد پس از حدود یک هفته کاملا رفع خواهدشد.

عواقب عدم توجه به عصب‌کشی و درمان دندان

برخی موارد افراد با تصور این که درد دندان آن ها از بین رفته است، مراجعه به دکتر متخصص و انجام عصب‌کشی دندان را به تاخیر می اندازند، اما لازم به ذکر است که از بین رفتن این دردها برای کوتاه مدت بوده و علت آن عفونت بیش از حد دندان پوسیده و آسیب دیده است.

زمانی که درمان ریشه دندان به موقع انجام نشود، عفونت تمامی کانال‌های عصبی دندان را درگیر می‌کند و به انتهای ریشه و عصب دندان می‌رسد که در اکثر مواقع موجب ایجاد آبسه در انتهای ریشه دندان می‌شود؛ وقتی که عفونت به این مرحله می رسد دردهای دندان بسیار غیر قابل تحمل تر و دردناک تر از قبل می شود و بیمار مجبور است علاوه بر درمان ریشه دندان، برای تخلیه آبسه دندان نیز به دندانپزشک مراجعه کند.

در بعضی موارد امکان تخلیه عفونت و آبسه وجود ندارد و ریشه دندان هم به طور کامل دچار پوسیدگی می شود، دندانپزشک طبق تشخیص خود پیشنهاد می کند که دندان آسیب دیده و پوسیده را بکشد.
آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

بسیاری از مراجعان از ما میپرسند که آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ در طول انجام عمل عصب کشی شما بیدار خواهید بود، اما داروهای بی‌حس کننده باکیفیت، باعث می‌شوند هیچ گونه دردی نداشته باشید بنابراین نگران این نباشید که عصب کشی دندان، درد دارد یا نه.

تنها دردی که ممکن است احساس کنید، مربوط به تزریق بیحس کننده ها است، که دردی جزئی و احساس سوزش کمی را به همراه دارد که این حس به سرعت خواهد گذشت و به آستانه درد افراد بستگی دارد.